Då startade tre mindre plan från Arlanda för att visa att uppfinnaren Håkan Lans uppfinning fungerar som det var tänkt. Piloten kan flyga både säkrare och effektivare och får möjligheter att "köra om" andra plan i flygtrafikleden.
Håkan Lans uppfinning har gjort det möjligt att skicka stora mängder information per radio mellan olika radiosändare. Genom att förse både flygplan och markfordon på flygplatsen med en radiosändare med GPS-navigering kan alla aktörer på flygplatsen och på väg till flygplatsen på sina bildskärmar få information om varandras positioner.
I det gamla systemet måste trafikledningen skicka ut en radarsignal för att se var flygplanet befinner sig. I det nya talar flygplanet med hjälp av sin GPS-navigator om för flygledningen vart det är på väg och vilken höjd och fart det har. För en summa motsvarande en enda radarstation får man ett stort antal markstationer som täcker en betydligt längre flygsträcka än vad en dyr radarstation gör. Systemet visar också var på flygplatsen planen befinner sig. Om systemet hade funnits på Linateflygplatsen i Milano hade sannolikt aldrig den stora flygkraschen, där ett SAS-plan rammade ett plan som korsade landningsbanan, aldrig inträffat.
Systemet, som i flygversion heter ADS-B, har provats i flera år av Luftfartsverket genom flygningar i Östergötland.
– Nu har vi kommit så långt att vi är ganska säkra på den teknik som skall användas och i dag visar vi i praktiken att det kan användas som vi tänkt oss, sade Gunnar Frisk som arbetar på Eurocontrol i Bryssel.